БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА
БИХ
ISSAI 40-Контрола квалитета за ВРИ
1 Увод
Сврха овог документа је подршка ВРИ у успостављању и одржавању одговарајућег система контроле квалитета којим се обухватају све њихове радне активности. Овај документ би требао бити од помоћи ВРИ у изради система контроле квалитета који одговара њеном мандату и околностима у којима она дјелује и који треба да одговори на ризике са којима се у погледу квалитета она суочава.
Главни изазов са којим се све ВРИ суочавају је осигурање досљедног квалитета ревизија и осталих активности. Квалитет рада којег обављају ВРИ утиче на њихов углед и кредибилитет, а на крају и на њихову способност да испуне све задатке предвиђене мандатом.
Како би систем квалитета био ефективан, потребно је да исти буде дијелом стратегије, културе, политика и процедура сваке ВРИ, а како је то описано у овом документу. На овај начин се квалитет уграђује у извршавање радних активности сваке ВРИ и у израду извјештаја ВРИ, умјесто да буде додатни процес који се обавља тек након израде извјештаја.
Овај документ чини саставни дио оквира ISSAI стандарда. Смјернице унутар овог стандарда треба да се користе тако да буду у вези и са другим ISSAI стандардима.
Свака ВРИ најбоље зна на који начин да имплементира овај стандард узимајући у обзир њен мандат и структуру, ризике и природу посла којег обавља.
2 Дјелокруг стандарда ISSAI 40
ISSAI 40 се заснива на кључним принципима садржаним у Међународном стандарду контроле квалитета ISQC 1[1], који су прилагођени на начин да буду примјенљиви на ревизију јавног сектора. Иако су стандардом ISQC-1 обухваћена нека питања која су специфична за организације које врше ревизију јавног сектора и у многим је аспектима овај стандард примјенљив и за ВРИ, кључне принципе је потребно додатно протумачити како би ВРИ могле исте и примјењивати. Стандард ISSAI 40 узима у обзир мандат ВРИ који је неријетко шири од оног којег имају предузећа која се баве ревизијом. ISSAI 40 нуди смјернице као помоћ ВРИ у примјени кључних принципа стандарда ISQC-1 у њиховом цјелокупном раду, а у зависности од њиховог мандата и околности у којима оне дјелују. Овај документ описује мјере контроле квалитета које су релевантне за постизање високог нивоа квалитета у јавном сектору.
Иако су општа сврха и кључни принципи овог стандарда у складу са ISQC-1, захтјеви које овај стандард поставља су прилагођени тако да буду одговарају ВРИ. Стога ови захтјеви нису једнаки захтјевима садржаним у стандарду ISQC-1.
Признавајући и заснивајући се на кључним принципима стандарда ISQC-1, стандардом ISSAI 40 успоставља се свеобухватни оквир контроле квалитета за ВРИ. Овај оквир је намијењен да се примјењује на систем контроле квалитета за све активности које ВРИ обављају (финансијске ревизије, ревизије усклађености, ревизије учинка и остале услуге које пружају ВРИ).
ISSAI 40 се фокусира на организационе аспекте квалитетa ревизије ВРИ. Он такође пружа оквир који надопуњује друге INTOSAI смјернице, укључујући и оне које се односе на контролу квалитета на нивоу појединачног ангажмана (тј. појединачних ангажмана финансијске ревизије, ревизије усклађености, ревизије учинка или неке друге активности које обављају ВРИ).
Смјернице за контролу квалитета на нивоу појединачног ангажмана се могу наћи у :
· ISSAI 1000 - 2999 (смјернице за финансијску ревизију);
[ISSAI 1000, ISSAI 1220 и ISSAI 1620 нуде смјернице у погледу контроле квалитета за финансијске ревизије].
· ISSAI 3000 - 3999 (смјернице за ревизију учинка);
[ISSAI 3100, тачка 2.5 пружа смјернице у погледу контроле квалитета за ревизије учинка].
· ISSAI 4000 - 4999 (смјернице за ревизију усклађености);
[ISSAI 4100, тачка 5.2 и ISSAI 4200, тачка 5.2 пружају смјернице у погледу контроле квалитета за ревизије усклађености].
Уколико нека ВРИ жели тврдити да ради у складу са стандардом ISQC-1 (и у складу са МРС-евима), потребно ја да иста сагледа захтјеве које овај стандард поставља. Захтјеви за примјену МРС-ева су описани у Смјерницама за финансијску ревизију.
ISQC-1 је доступан на:
http://web.ifac.org/download/2009_Auditing_Handbook_А007_ISQC_1.pdf
Неке термине који се користе у ISQC-1 је додатно додатно протумачити за ВРИ. Ова тумачења су дата у поглављу 7 овог документа.
3 Преглед стандарда ISQC-1
ISQC-1 се бави питањима одговорности предузећа у односу на његов систем контроле квалитета за ревизије и прегледе финансијских извјештаја и остале сличне ангажмане.
У ISQC-1 се наводи да је ''циљ предузећа успоставити и одржавати систем контроле квалитета како би се добило разумно увјерење да:
(a) се предузеће и његово особље придржавају професионалних стандарда и важећих законских и регулаторних захтјева; и
(b) су извјештаји које издаје предузеће или партнери на ангажману одговарајући за дате околности''[2].
Оквир стандарда ISSAI 40 за циљ има испуњавање истих захтјева у односу на мандат и околности сваке ВРИ.
4 Шта представља систем контроле квалитета?
ISSAI 40 користи елементе оквира контроле квалитета наведене у ISQC-1. ISSAI 40 узима у обзир и питања која су од посебне важности за ревизију јавног сектора и која имају утицаја на систем контроле квалитета одређене ВРИ. ISQC-1 наводи да су елементи система контроле квалитета сљедећи:
(а) Одговорности руководства за квалитет на нивоу предузећа;
(б) Релевантни етички захтјеви;
(в) Прихватање и задржавање односа са клијентима и посебних ангажмана;
(г) Људски ресурси;
(д) Обављање ангажмана; и
(ђ) Мониторинг.
Поред побројаних елемената, ISQC-1 препознаје и потребу за израдом политика и процедура контроле квалитета предузећа и за упознавањем особља предузећа са њиховим садржајем.
Елементи система контроле квалитета садржани у ISQC-1 су примјењиви на низ активности које врше ВРИ (које могу бити шире у обиму у односу на оно што се под термином 'ангажман' подразумијева у ISQC-1). Стога, при изради система контроле квалитета, ВРИ треба да узму у обзир кључне принципе садржане у ISQC-1.
Као најважнији циљ, свака ВРИ треба сагледати ризике по квалитет њеног рада и успоставити систем контроле квалитета који ће бити осмишљен тако да на одговарајући начин адресира ове ризике. Ризици ће зависити од мандата и функција сваке ВРИ, као и од услова и окружења у којима она послује. Ови ризици се могу јавити у много различитих аспеката рада ВРИ. На примјер, ризици по квалитет се могу јавити у примјени професионалног суда, изради и провођењу политика и процедура или у методама које ВРИ користи у комуникацији резултата њеног рада.
Одржавање система контроле квалитета захтијева стални мониторинг и опредијељеност ка континуираном унапређивању.
5 Структура стандарда ISSAI 40
Поглавље 6 стандарда ISSAI 40 је представљено на исти начин за сваки елемент из ISQC-1, како слиједи:
· Кључни принцип из ISQC-1;
· Кључни принцип прилагођен за ВРИ;
· Смјернице за примјену за ВРИ.
6 Оквир за систем контроле квалитета ВРИ
(a) Елемент 1: Одговорност руководства за квалитета на нивоу ВРИ
Кључни принцип из ISQC-1:
''Предузеће је дужно успоставити политике и процедуре намијењене промицању интерне културе која квалитет препознаје као кључан фактор у обављању ангажмана. Оваквим политикама и процедурама ће се од извршног директора предузећа (или лица које врши евивалентну функцију) или, у зависноти од конкретног случаја, од управног одбора предузећа (или еквивалентног тијела), захтијевати преузимање коначне одговорности за систем контроле квалитета предузећа''[3].
Кључни принцип прилагођен за ВРИ:
ВРИ је дужна успоставити политике и процедуре намијењене унапређењу интерне културе која квалитет препознаје као кључан фактор у обављању свих својих радних активности. Овакве политике и процедуре треба да одреди руководилац ВРИ који задржава свеукупну одговорност за систем контроле квалитета.
Смјернице за примјену за ВРИ
Ø Руководилац ВРИ може бити једно лице или група лица у зависности од мандата и околности у којима дата ВРИ дјелује.
Ø Руководилац ВРИ треба преузети свеукупну одговорност за квалитет цјелокупног рада којег ВРИ обавља[4].
Ø Руководилац ВРИ може за управљање системом контроле квалитета ВРИ овластити једно или више лица која имају одговарајуће искуство за преузимање такве улоге.
Ø ВРИ треба да настоје да изграде културу која препознаје и признаје висок ниво квалитета рада у цијелој ВРИ. Како би се та култура и изградила, руководилац ВРИ треба да успостави одговарајући ''тон са врха''[5] којим ће се нагласити важност квалитета цјелокупног рада ВРИ, укључујући и рад екстерних лица која су ангажована путем уговора.
Ø Стратегијом сваке ВРИ је потребно препознати кључни захтјев за постизањем квалитета рада на начин да политичка, економска или нека друга питања не угрожавају квалитет обављеног посла.
Ø ВРИ треба да се побрину да се особље и све друге стране које у име ВРИ обављају послове јасно упознају са политикама и процедурама контроле квалитета.
Ø ВРИ треба да осигурају довољно расположивих ресурса потребних за одржавање њихових система контроле квалитета.
(б) Елемент 2: Релевантни етички захтјеви
Кључни принцип из ISQC-1:
''Предузеће је дужно успоставити политике и процедуре намијењене осигурању разумног увјерења да се предузеће и његово особље придржавају релеватних етичких захтјева''[6].
Кључни принцип прилагођен за ВРИ:
ВРИ је дужна успоставити политике и процедуре намијењене осигурању разумног увјерења да се ВРИ, укључујући сво њено особље и све стране које у име ВРИ обављају послове на основу уговора, придржава релевантних етичких захтјева.
Смјернице за примјену за ВРИ
Ø ВРИ треба да наглашавају важност испуњавања релевантних етичких захтјева у извршавању својих радних активности.
Ø Цјелокупно особље ВРИ, као и све стране које у име ВРИ обављају неке активности или услуге, треба да се понашају у складу са одговарајућим етичким захтјевима.
Ø Руководилац ВРИ и особље вишег нивоа у ВРИ треба да представљају примјер одговарајућег етичког понашања.
Ø Релевантним етичким захтјевима треба обухватити све захтјеве прописане законским и регулаторним оквиром који уређује активности ВРИ.
Ø Етички захтјеви ВРИ могу укључивати или се заснивати на етичком кодексу INTOSAI-а (ISSAI 30) и етичким захтјевима IFAC-а, а у зависности од мандата и околности у којима ВРИ дјелује и од околности у којима ради њено професионално особље.
Ø ВРИ треба да успоставе политике и процедуре којима се јачају основни принципи професионалне етике прописани у ISSAI 30 и то:
- Интегритет;
- Независност, објективност и непристрасност;
- Професионална тајност података; и
- Стручност.
Ø ВРИ треба да осигурају да све стране које на основу уговора обављају услуге у име ВРИ потпишу одговарајући уговор о повјерљивости података.
Ø ВРИ треба да сагледају могућност кориштења писаних изјава особља као потврду њиховог испуњавања етичких захтјева ВРИ.
Ø ВРИ треба да успостави политике и процедуре на основу којих се руководилац ВРИ благовремено обавјештава о кршењима етичких захтјева и руководиоцу омогућава подузимање одговарајућих мјера у циљу рјешавања питања овакве природе.
Ø ВРИ треба да успостави политике и процедуре за одржавање независности руководиоца ВРИ, свог особља и осталих страна које у име ВРИ обављају услуге.
(За више информација о независности ВРИ, погледати ISSAI 10 - Мексичка декларација о независности ВРИ и ISSAI 11 - Смјернице и добре праксе везане за независност ВРИ).
Ø ВРИ треба да успостави политике и процедуре којима се наглашава важност ротирања кључног ревизорског особља како би се смањио ризик њиховог развијања блискости са организацијом која се ревидира. ВРИ може сагледати и друге мјере које за циљ имају смањење оваквог ризика.
(в) Елемент 3: Прихватање и задржавање
Кључни принцип из ISQC-1:
''Предузеће је дужно успоставити политике и процедуре за прихватање и задржавање односа са клијентима и посебних ангажмана намијењене осигурању разумног увјерења да ће предузеће успоставити или задржати односе и ангажмане само уколико је оно:
(a) компетентно за обављање ангажмана и уколико има капацитете, укључујући вријеме и ресурсе, за такав ангажман;
(б) у стању да испоштује релевантне етичке захтјеве; и
(в) испитало интегритет клијента и нису му познате информације које доводе у питање интегритет клијента''[7].
Кључни принцип прилагођен за ВРИ:
ВРИ је дужна успоставити политике и процедуре намијењене осигурању разумног увјерења да ће ВРИ обављати ревизије и остале активности само уколико је ВРИ:
(а) компетентна за обављање таквог посла и уколико за то има капацитете, укључујући вријеме и ресурсе;
(б) у стању да испоштује релевантне етичке затхјеве; и
(в) испитала интегритет организације коју ревидира и сагледала начин на који ће адресирати ризик по квалитет, уколико се исти појави.
Политике и процедуре треба да одражавају обим активности које свака ВРИ обавља. ВРИ неријетко немају утицаја на избор послова које обављају. Послови које ВРИ обављају спадају у три широке категорије:
- послови које им намеће њихов мандат и закон, при чему ВРИ те послове морају обавити;
- послови које им намеће њихов мандат, при чему ВРИ имају утицаја на одабир временског раздобља, обима и/или природе посла;
- послови које ВРИ могу, али не морају обавити.
Смјернице за примјену за ВРИ
Ø Потребно је да ВРИ, за све ревизије и остале послове које обављају, успоставе системе за сагледавање ризика по квалитет који се јавља у обављању радних активности. Степен ризика ће зависити од врсте посла који се обавља.
Ø ВРИ обично имају ограничене ресурсе на располагању. Потребно је да ВРИ сагледају свој програм рада те да ли имају потребне ресурсе како би се активности обавиле на жељеном нивоу квалитета. Како би се то и постигло, ВРИ треба да имају успостављен систем одређивања приоритета на начин којим ће се у обзир узети потреба задржавања траженог нивоа квалитета. Уколико расположиви ресурси нису довољни и представљају ризик по квалитет, ВРИ требају имати успостављене процедуре којима се осигурава пажња руководства ВРИ и, уколико је то потребно, законодавних и буџетских органа на недостатак оваквих ресурса.
Ø ВРИ треба да процјене постојање материјалног ризика по њихову независност у складу са ISSAI 10. Уколико је такав ризик присутан, ВРИ треба да одлуче и донесу план рјешавања питања присуства оваквог ризика као и да осигурају успостављање и адекватно документовање процеса одобравања.
Ø Уколико је интегритет ревидираног субјекта доведен у питање, ВРИ треба да размотри ризике у погледу капацитета особља, нивоа расположивих ресурса и свих питања од етичког значаја који се могу јавити унутар ревидираног субјекта.
Ø ВРИ треба да разморе процедуре прихватања и задржавања дискреционог рада, укључујући и рад који се уговара са екстерним странама. Уколико се ВРИ одлучи за обављање одређеног посла, потребно је осигурати да таква одлука буде одобрена од стране одговарајућег особља унутар ВРИ. Потребно је такође осигурати процјену и управљање ризицима који се вежу за такав посао.
Ø ВРИ требају осигурати адекватност процедура везаних за управљање ризицима са циљем смањења ризика обављања посла. Адресирање ризика може укључивати:
- Пажљиво одређивање обима посла који је потребно обавити;
- Ангажовање искуснијег особља него што би то иначе био случај; и
- Детаљнија анализа контроле квалитета ангажмана прије издавања извјештаја.
Ø ВРИ треба да размотре навођење у извјештајима специфичних оконости због којих ВРИ, иначе, не би прихватила обављање ангажмана ревизије или друге врсте посла.
(в) Елемент 4: Људски ресурси
Кључни принцип из ISQC-1:
''Предузеће је дужно успоставити политике и процедуре намијењене осигурању разумног увјерења да предузеће има на располагању довољно особља са стручношћу, способношћу и спремношћу поштивања етичких принципа неопходних:
(a) за обављање ангажмана у складу са професионалним стандардима и важећим законским и регулаторним захтјевима; и
(b) да предузеће или партнер на ангажману изда извјештаје који су одговарајући за дате околности''[8]
Кључни принцип прилагођен за ВРИ:
ВРИ је дужна успоставити политике и процедуре намијењене осигурању разумног увјерења да ВРИ располаже са довољно ресурса (особља унутар ВРИ и, уколико је то случај, екстерног особља које се ангажује на основу уговора) са стручношћу, способношћу у спремношћу поштивања етичких ринципа неопходних:
(а) за обављање посла у складу са релевантним стандардима и важећим законским и регулаторним захтјевима; и
(б) да ВРИ изда извјештаје који ће одговарати датим околностима.
Смјернице за примјену за ВРИ
Ø ВРИ се могу ослонити на неколико различитих извора како би осигурале неопходне вјештине и стручност за обављање њихових активности, било да исте обавља особље ВРИ или екстерно особље на основу уговора.
Ø ВРИ треба да осигурају јасну додјелу одговорности за цјелокупан посао којег обављају.
Ø ВРИ треба да се побрину да њихово особље, као и екстерне стране које се ангажују на основу уговора (нпр. из овлаштених рачуноводствених компанија или консултантских фирми) колективно посједују компетенције потребне за обављање датог посла.
Ø ВРИ треба да знају да у одређеним околностима особље, као и екстерно особље које се ангажује на основу уговора, може, поред захтјева које поставља ВРИ, имати и личне обавезе придржавања захтјева које постављају одређена стручна тијела.
Ø ВРИ требају осигурати да се политикама и процедурама којима се уређује питање људских ресурса ставља одговарајући нагласак на квалитет и опредјељење ВРИ за поштивање етичких принципа. Такве политике и процедуре треба да обухвате:
- запошљавање (и квалификације особља које се запошљава);
- оцјену рада;
- професионални развој;
- способности (укључујући и довољно времена за обављање задатака у складу са траженим стандардом квалитета);
- компетенције (укључујући како етичке тако и техничке);
- развој каријере;
- промовисање;
- компензације; и
- процјену потреба особља.
Ø ВРИ треба да промичу учење и обуку за сво особље како би стимулисале њихов професионални развој и помогле упознавање особља са тренутним трендовима и развојем професије.
Ø ВРИ су дужне осигурати да особље, као и екстерно особље које се ангажује на основу уговора, стекне одговарајуће разумијевање окружења јавног сектора у којем ВРИ дјелује, и добро разумијевање посла којег треба да обаве.
Ø ВРИ треба да осигурају да квалитет и етички принципи ВРИ буду кључни фактори оцјене рада особља, како особља ВРИ , тако и екстерног.
(в) Елемент 5: Обављање ревизије и осталих активности
Кључни принцип из ISQC-1:
''Предузеће је дужно успоставити политике и процедуре намијењене осигурању разумног увјерења да се ангажмани обављању у складу са професионалним стандардима и важећим законским и регулаторним захтјевима те да предузеће или партнер на ангажману издају извјештаји који одговарају датим околностима. Таквим политикама и процедурама потребно је обухватити сљедеће:
(a) питања од значаја за промовисање досљедности квалитета у обављању ангажмана;
(b) одговорности вршења надзора; и
(в) одгворности вршења контроле''[9].
Кључни принцип прилагођен за ВРИ:
ВРИ је дужна успоставити политике и процедуре намијењене осигурању разумног увјерења да се њене ревизије и остале активности обављају у складу са релевантним стандардима и важећим законским и регулаторним захтјевима те да ВРИ издаје извјештаје који одговарају датим околностима. Такве политике и процедуре укључују:
(а) питања од значаја за промовисање досљедности квалитета обављеног посла;
(б) одговорности вршења надзора; и
(в) одговорности вршења контроле.
Смјернице за примјену за ВРИ
Ø ВРИ треба да успостави одговарајуће политике, процедуре и алате (као што су ревизионе методологије) за обављање активности за које је одговорна, укључујући и оне активности које обављају екстерне стране на основу уговора[10].
Ø ВРИ треба да успостави политике и процедуре којима се стимулише виши, а дестимулише или спрјечава низак ниво квалитета. Ово подразумијева креирање окружења које је стимулирајуће, које подстиче правилну примјену професионалног просуђивања и промовише унапређење квалитета. Цјелокупан посао који се обавља треба подлијегати контроли као средству којим се доприноси квалитети и промовише учење и професионални развој.
Ø У случају тешких и спорних питања, ВРИ треба да осигурају примјену одговарајућих ресурса (како што су технички експерти) како би се таква питања и ријешила.
Ø ВРИ треба да осигурају примјену важећих стандарда у свим активностима које се врше, те уколико неки захтјев из стандарда није испуњен, ВРИ треба да осигурају да се разлози за такво нешто на одговарајући начин документују и одобре.
Ø ВРИ треба да осигура јасно документовање и рјешавање свих разлика у мишљењима прије издавања самог извјештаја.
Ø ВРИ треба да успостави политике и процедуре (као што су одговорности за вршења надзора и контроле, као и контрола квалитета ангажмана) за цјелокупне активности које се обављају (укључујући финансијску ревизију, ревизију учинка и ревизију усклађености). ВРИ треба да препознају важност вршења прегледа контроле квалитета ангажмана приликом чега је потребно разријешити сва спорна питања прије издавања извјештаја.
Ø ВРИ треба да успостави политике и процедуре за одобравање издавања извјештаја. Неке врсте послова које ВРИ обављају могу бити комплексније и значајније на начин који захтијева интензивнију контролу квалитета прије издавања извјештаја.
Ø Оне ВРИ које подлијежу специфичним процедурама доказних поступака (ВРИ које имају судску улогу) требају осигурати досљедно придржавање таквих процедура.
Ø ВРИ треба да настоје да ревизије и остале активности финализирају у задатим роковима, препознајући чињеницу да се вриједност рада ВРИ умањује уколико се послови не обављају благовремено.
Ø ВРИ треба да осигурају благовремено документовање (нпр. радни папири ревизије) свих обављених активности.
Ø ВРИ треба да осигурају власништво над свом документацијом (нпр. радни папири ревизије), без обзира да ли је посао обавило особље ВРИ или екстерно особље на основу закљученог уговора.
Ø ВРИ треба да осигурају придржавање одговарајућих процедура за верификацију налаза са циљем омогућавања странама на које рад ВРИ има директног утицаја достављање коментара прије финализирања дате активности, без обзира да ли је извјештај ВРИ јавно доступан или не.
Ø ВРИ треба да осигурају чување цјелокупне документације у временском периоду прописаном законом, прописима, професионалним стандардима и смјерницама.
Ø ВРИ треба да нађу одговарајућу равнотежу између принципа повјерљивости документације и потребе за транспарентним и одговорним дјеловањем. ВРИ треба да успоставе транспарентне процедуре за рјешавање по захтјевима за доставу информација које су у складу са локалним законодавством.
(в) Елемент 6: Мониторинг
Кључни принцип из ISQC-1:
''Предузеће је дужно успоставити мониторинг процес намијењен осигурању разумног увјерења да су политике и процедуре које се односе на систем контроле квалитета релевантне, адекватне и ефективне. Овај процес:
(a) укључује стално разматрање и оцјену система контроле квалитета предузећа, у редовним интервалима, провјеру најмање једног завршеног ангажмана за сваког партнера на ангажману;
(b) захтијева додјељивање одговорности за вршење мониторинга партнеру или партнерима или другим лицима која посједују довољно одговарајућег искуства и ауторитета у предузећу за преузимање овакве одговорности; и
(в) захтијева да особе које раде на ангажману или на прегледу контроле квалитета ангажмана нису укључене и у вршење провјере ангажмана''[11].
Кључни принцип прилагођен за ВРИ:
ВРИ је дужна успоставити мониторинг процес намијењен осигурању разумног увјерења да су политике и процедуре које се односе на систем контроле квалитета релевантне, адекватне и ефективне. Мониторинг процес треба да:
(а) укључи стална разматрања и оцјену система контроле квалитета ВРИ, укључујући и преглед узорка из укупних завршених активности;
(б) захтијева додјељивање одговорности за вршење мониторинг процеса лицу или лицима са довољно одговарајућег искуства и ауторитета у ВРИ за преузимање овакве одговорности; и
(в) захтијева независност лица која врше преглед (тј. да оне нису учествовале у вршењу активности или прегледу контроле квалитета активности које су предмет оваквог прегледа).
Смјернице за примјену за ВРИ
Ø ВРИ треба да осигура да њен систем контроле квалитета обухвата независни мониторинг низа контрола које се врше унутар ВРИ (ангажујући особље које није било укључено у активности које су предмет оваквог мониторинга).
Ø Уколико овај преглед врше екстерни стручњаци, ВРИ треба да буде сигурна да компаније из којих долазе екстерни стручњаци имају успостављене ефективне системе контроле квалитета.
Ø ВРИ треба осигурати да руководилац ВРИ буде благовремено обавијештен о резултатима мониторинга система контроле квалитета, како би исти био у стању да предузме одговарајуће мјере.
Ø У зависности од могућности, ВРИ треба да размотри ангажовање неке друге ВРИ, или неког другог одговарајућег тијела, за вршење независног прегледа цјелокупног система контроле квалитета (као што је peer review)[12].
Ø У зависности од могућности, ВРИ могу да размотре и остале методе вршења мониторинга квалитета њихових активности, које могу укључивати сљедеће:
- Независни академски преглед;
- Упитници који се упућују релевантним актерима;
- Накнадни прегледи препорука; или
- Повратне информације од ревидираних субјеката (нпр. упитници упућени клијентима).
Ø ВРИ треба да има успостављене процедуре за рјешавање притужби или тврдњи које се тичу квалитета рада којег обавља.
Ø ВРИ треба да размотри да ли постоје законски или други захтјеви за јавно објављивање извјештаја о извршеном мониторингу или за одговарање на притужбе или тврдње јавности које се тичу квалитета рада којег ВРИ обавља.[13]
7 Тумачење термина
Уколико нека ВРИ жели тврдити да ради у складу са стандардом ISQC-1 (и у складу са МРС-евима), потребно ја да иста сагледа захтјеве које овај стандард поставља. ISQC-1 садржи дефиниције неколико различитих термина. Приликом примјене стандарда ISSAI 40, термини који се користе у ISQC-1 могу имати сљедеће значење:
'Предузеће' Термин 'предузеће' подразумијева ВРИ као цјелину. У случајевима када руководилац ВРИ именује неког запосленика, овлаштеног рачуновођу или ревизорског партнера, или друго лице одговарајућих квалификација за вршење ревизија или неке друге активности, термин 'предузеће' ће подразумијевати руководиоца ВРИ заједно са лицем које је именовано за вршење ревизије или друге активности те, уколико је то случај, компанијом у којој је именовано лице партнер, члан или запосленик.
'Ангажман' Термин 'ангажман' подразумијева активности које ВРИ обавља у извршавању својих дужности (нпр. финансијска ревизија у складу са надлежностима сваке ВРИ).
'Партнер на ангажману' Термин 'партнер на ангажману' подразумијева запосленика, овлаштеног рачуновођу или друго лице одговарајућих квалификација одговорну за вршење активности или за извјештај који се издаје у име руководиоца ВРИ, у складу са политикама и процедурама ВРИ.
'Клијент' Термина 'клијент' подразумијева субјект или субјекте јавног сектора који су предмет ревизије или неке друге активности коју врши ВРИ (нпр. ревидирана организација).
Термини који се користе у смјерницама које садржи овај ISSAI имају значење као напријед наведено.
[1] ISQC 1, Контрола квалитета за предузећа која пружају услуге ревизије и прегледа финансијских извјештаја и остале сличне услуге, Међународна федерација рачуновођа (IFAC).
[2] ISQC-1, тачка 11.
[3] ISQC-1, тачка 18.
[4] У складу са ISSAI 20, Принципи транспарентности и одговорности, принцип 5.
[5] Тон са врха и контрола ревизије - Транснационални одбор ревизора, Форум предузећа, Међународна федерација рачуновођа (децембар, 2007.) - www.ifac.org.
TONE AT THE TOP (ТОН СА ВРХА) подразумијева начин на који руководство неке организације изграђује етичну (или неетичну) атмосферу на радном мјесту. Тон руководства на запосленике дјелује ефектом 'сливања на доле'. Уколико више руководство подржава етику и интегритет, исто ће се понашати и ниже особље. Међутим, ако више руководство дјелује незаинтересовано за питања етике и фокусирано је само на профит, запослени ће бити склонији преварама јер осјећају да етичко понашање не представља приоритет предузећа. Укратко речено, запослени прате примјере понашања својих руководећих.
[6] ISQC-1, тачка 20.
[7] ISQC-1, тачка 26.
[8] ISQC-1, тачка 29.
[9] ISQC-1, тачка 32.
[10] У складу са ISSAI 20, принцип 3.
[11] ISQC-1, тачка 48.
[12] У складу са ISSAI 20, принцип 9.
[13] У складу са ISSAI 30, Етички кодекс, тачка 11.