Ured za reviziju institucija

КАНЦЕЛАРИЈА ЗА РЕВИЗИЈУ ИНСТИТУЦИЈА БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ

ISSAI 20



ISSAI 20 -Принципи транспарентности и одговорности

 

 Увод

 Сврха и циљеви

Сврха овог документа је унапређење принципа транспарентности и одговорности за ВРИ, да би се омогућило ВРИ да својим примјером покаже добро управљање и добре праксе.  ВРИ чине дио свеукупног правног и уставног система у својим државама, и одговарају одређеним странама, укључујући законодавна тијела и јавност. ВРИ је такође одговорна за планирање и спровођење послова из своје надлежности, као и за кориштење одговарајућих методологија и стандарда у циљу промовисања одговорности и транспарентности над провођењем јавних активности, испуњавања њених законских обавеза и одговорности на потпун и објективан начин.

Велики изазов са којим се суочавају све ВРИ јесте промовисање бољег разумијевања њихових различитих улога и задатака у друштву код јавности и администрације. У складу са својим законским надлежностима и примјенљивим законским оквиром, информације о ВРИ би, стога, требало да буду увијек доступне и релевантне.  Њихови радни процеси, активности и производи треба да буду транспарентни. Они би, такође, требало да отворено комуницирају са медијима и другим заинтересованим странама и да буду видљиви у јавности.    

Овај документ је саставни дио осталих Међународних стандарда врховних ревизионих институција (ISSAI), а циљ је да се ови принципи користе заједно са тим стандардима. 

ВРИ функционишу у складу са различитим законским надлежностима и моделима.  Ови принципи можда се неће примјењивати једнако на све ВРИ, али им је циљ да ВРИ усмјере ка заједничком циљу транспарентности и одговорности.

 
  Концепти одговорности и транспарентности

Владавина закона и демократија су кључне основе за независну и одговорну ревизију јавног сектора и представљају стубове на којима се заснива Лимска декларација.
Независност, одговорност и транспарентност ВРИ су кључни предуслови у демократији која се заснива на владавини закона и која омогућава ВРИ да буде примјером за остале и унаприједи свој кредибилитет.

 Одговорност и транспарентност су два важна елемента доброг управљања. Транспарентност је снажна сила која, када се досљедно примјењује, може помоћи у борби против корупције, унапређењу управљања и промовисању одговорности.

Одговорност и транспарентност није могуће лако одвојити: обје обухватају велики број истих мјера, на примјер, јавно извјештавање.

Концепт одговорности односи се на правни оквир и оквир извјештавања, организациону структуру, стратегију, процедуре и мјере којима се осигурава да:

  • ВРИ испуњава своје законске обавезе у погледу свог ревизионог мандата и захтијеваним извјештавањем у оквиру свог буџета.

  • ВРИ процјењује и накнадно прати учинак свог рада, као и утицај ревизије које проводи.

  • ВРИ извјештава о правилности пословања и ефикасности кориштења јавних средстава, укључујући и властите мјере и активности, и употребу ресурса ВРИ.

  • Руководилац ВРИ, чланови (колегијалних институција) и запослени у ВРИ могу бити одговорни за своје активности.

    Појам транспарентности подразумијева благовремено, поуздано, јасно и релевантно јавно извјештавање ВРИ о свом статусу, мандату, стратегији, активностима, финансијском управљању, пословима и учинку рада. Поред тога, то укључује обавезу јавног извјештавања о ревизионим налазима и закључцима, као и увид јавности у информације о ВРИ.

 

Принципи

Принцип 1:

ВРИ врши своје дужности у складу са законским оквиром који осигурава одговорност и транспарентност.

  • ВРИ треба да има законе и прописе који пружају смјернице на основу којих се од ВРИ може захтијевати одговорност.

  • Такви закони и прописи генерално обухватају (1) ревизионе овласти, надлежности и одговорности, (2) условеза именовање и разрјешење руководиоца ВРИ и чланова колегијалних институција, (3) захтјеве ВРИ у погледу пословног и финансијског управљања, (4) благовремено објављивање извјештаја о ревизији, (5) надзор над пословима које врши ВРИ и (6) баланс између јавног приступа информацијама и повјерљивости ревизионих доказа и других информација које посједује ВРИ.

 

Принцип 2:

Мандат, одговорности, мисија и стратегија ВРИ доступни су јавности.

ВРИ ставља на увид јавности свој мандат, мисију, организацију, стратегију и односе са различитим учесницима, укључујући законодавна тијела и извршну власт.

  • Услови именовања, поновног именовања, пензионисања и разрјешења руководиоца ВРИ и чланова колегијалних институција су јавни.

  • ВРИ се подстиче да ставља на увид основне информације о свом мандату, одговорностима, мисији, стратегији и активностима на једном од званичних језика INTOSAI-ја, поред званичног језика своје земље.

 

Принцип 3:

ВРИ усваја ревизионе стандарде, процесе и методе који су објективни и транспарентни.

  • ВРИ усваја стандарде и методологије које су у складу са основним принципима ревизије INTOSAI-ја, датим у оквиру Међународних стандарда врховних ревизионих институција.

  • ВРИ комуницира о којим се стандардима и методологији ради и на који начин се она истих придржава.

  • ВРИ комуницира обим ревизионих активности које предузима у складу са својим мандатом и на основу процјене ризика и процеса планирања.

  • ВРИ комуницира субјекту ревизије критерије на основу којих ће формирати своја мишљења.

  • ВРИ информише субјект ревизије о својим ревизионим циљевима, методологијом и налазима.

  • Субјекту ревизије треба омогућити достављање коментара на ревизионе налазе, као и расправљање и достављање одговора на препоруке ревизије. 

  • ВРИ имају ефективне механизме за накнадно праћење (follow-up) и извјештавање о реализацији препорука, како би се осигурало да субјекти ревизије на одговарајући начин реализују запажања и препоруке ВРИ, као и она која даје законодавна власт (ISSAI 10 о независности, принцип 7).

  • Процедуре за накнадно праћење реализације препорука омогућава субјекту ревизије да достави информације о предузетим корективним мјерама или зашто корективне мјере нису предузете.

  • ВРИ би требало да имплементира одговарајући систем за осигурање квалитета својих ревизионих активности и извјештавања, као и да тај систем подвргне периодичној независној процјени.

 

Принцип 4:

ВРИ примјењује високе стандарде интегритета и етике за запослене на свим нивоима.

  • ВРИ има етичка правила или кодексе, политике и праксе које су усклађене са ISSAI 30, Етички кодекс, датим у оквиру Међународних стандарда врховних ревизионих институција.

  • ВРИ спрјечава интерне сукобе интереса и корупцију и осигурава транспарентност и законитост својих послова.

  • ВРИ активно промовише етичко понашање у читавој организацији.

  • Етички захтјеви и обавезе ревизора, судија (у судском моделу), државних службеника и других лица доступни су јавности.

 

Принцип 5:

ВРИ осигурава придржавање ових принципа одговорности и транспарентности и приликом ангажовања услуга екстерних страна.

  • ВРИ осигурава да уговори за ангажовање екстерних страна не угрожавају наведене принципе одговорности и транспарентности.

  • Ангажовање екстерних страна, било да се ради о приватним или јавним субјектима, за обављање стручних услуга и ревизионих активности спада у одговорност ВРИ и на њих се примјењују етички принципи (посебно сукоб интереса) и политике за осигуравање интегритета и независности.

 

 

Принцип 6:

ВРИ управља својим пословима економично, ефикасно, ефективно и у складу са законима и прописима, и јавно о томе извјештава.

  • ВРИ примјењује добре праксе управљања, укључујући одговарајуће интерне контроле над својим финансијским управљањем и пословима.То може укључивати интерну ревизију и друге мјере прописане INTOSAI GOV 9100.

  • Финансијски извјештаји ВРИ доступни су јавности и подлијежу независној спољној ревизији или парламентарном прегледу.

  • ВРИ процјењује и извјештава о својим пословима и учинку рада у свим областима, као што је финансијска ревизија, ревизија усклађености, судски послови (ВРИ основане као судови), ревизија учинка, оцјена програма и закључци у вези са пословима јавне управе.

  • ВРИ одржава и развија вјештине и стручности потребне за вршење послова у циљу испуњења своје мисије и одговорности.

  • ВРИ упознаје јавност о свом укупном буџету и извјештава о поријеклу својих финансијских средстава (парламентарна апропријација, општи буџет, министарство финансија, агенције, накнаде) и како се та средства користе.

  • ВРИ процјењује и извјештава о ефикасности и ефективности кориштења својих средстава.

  • ВРИ може да користи и ревизионе одборе које чине већина независних чланова, за преглед и достављање информација за њихове процесе финансијског управљања и извјештавања.

  • ВРИ могу да користе показатеље учинка за процјену вриједности ревизионог рада за парламент, грађане и друге учеснике.

  • ВРИ врше праћење своје видљивости у јавности, резултата и утицаја кроз екстерно достављање повратних информација.

 

Принцип 7:

ВРИ јавно извјештава о резултатима својих ревизија и закључцима у погледу укупних активности јавног сектора.

  • ВРИ ставља на увид јавности своје закључке и препоруке које су резултат ревизија, осим уколико се сматрају повјерљивим у складу посебним законима и прописима.

  • ВРИ извјештава о мјерама предузетим у погледу реализације њених препорука.

  • ВРИ које дјелују као судови извјештавају о санкцијама и казнама које се изричу рачуноводственим службеницима или руководиоцима. 

  • ВРИ такође јавно извјештава о укупним ревизионим резултатима, нпр. о извршењу укупног државног буџета, финансијском стању и пословима и укупним напретком у области финансијског управљања и, уколико је то дио њиховог мандата, о професионалном капацитету.

  • ВРИ одржава добре односе са релевантним парламентарним комисијама како би унаприједили разумијевање извјештаја о ревизији и закључака, и предузимање одговарајућих мјера.

 

Принцип 8:

ВРИ благовремено и свеобухватно објављује информације о својим активностима и ревизионим резултатима путем медија, интернет страница и на друге начине.

  • ВРИ отворено комуницира са медијима или другим заинтересованим странама о својим пословима и ревизионим резултатима, и видљива је јавности.

  • ВРИ подстиче интересовање јавности и академске заједнице за своје најважније закључке.

  • Кратак преглед извјештаја о ревизији и одлука суда доступне су на једном од званичних језика INTOSAI-ја, поред званичног језика земље.

  • ВРИ покреће и проводи ревизије и благовремено објављује релевантне извјештаје. Транспарентност и одговорност је већа уколико ревизиони посао и достављене повезане информације нису застарјеле.

  • Извјештаји ВРИ су доступни и разумљиви широј јавности на различите начине (нпр. кратки сажетци, графикони, видео презентације, саопштења за медије).

 

Принцип 9:

ВРИ користи спољне и независне савјете у циљу унапређења квалитета и кредибилитета свог рада.

  • ВРИ поштује Међународне стандарде врховних ревизионих институција и тежи континуираном учењу кроз кориштење смјерница или стручности екстерних страна.

  • ВРИ може захтијевати екстерну независну процјену свог пословања и имплементације стандарда.У ову сврху могу се користити колегијални прегледи (peer reviews).

  • ВРИ може користити спољне стручњаке за давање независних, стручних савјета, укључујући техничка питања која се односе на ревизије.

  • ВРИ јавно извјештава о резултатима колегијалног прегледа и независне спољне процјене. 

  • ВРИ може имати користи од заједничких или паралелних ревизија.

  • Унапређењем квалитета свог рада, ВРИ може допринијети унапређењу професионалног капацитета у финансијском управљању.

 
На врх