БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА
БИХ
ISSAI 20 -Принципи транспарентности и одговорности
Увод
Сврха овог документа је унапређење принципа транспарентности и одговорности за ВРИ, да би се омогућило ВРИ да својим примјером покаже добро управљање и добре праксе. ВРИ чине дио свеукупног правног и уставног система у својим државама, и одговарају одређеним странама, укључујући законодавна тијела и јавност. ВРИ је такође одговорна за планирање и спровођење послова из своје надлежности, као и за кориштење одговарајућих методологија и стандарда у циљу промовисања одговорности и транспарентности над провођењем јавних активности, испуњавања њених законских обавеза и одговорности на потпун и објективан начин.
Велики изазов са којим се суочавају све ВРИ јесте промовисање бољег разумијевања њихових различитих улога и задатака у друштву код јавности и администрације. У складу са својим законским надлежностима и примјенљивим законским оквиром, информације о ВРИ би, стога, требало да буду увијек доступне и релевантне. Њихови радни процеси, активности и производи треба да буду транспарентни. Они би, такође, требало да отворено комуницирају са медијима и другим заинтересованим странама и да буду видљиви у јавности.
Овај документ је саставни дио осталих Међународних стандарда врховних ревизионих институција (ISSAI), а циљ је да се ови принципи користе заједно са тим стандардима.
ВРИ функционишу у складу са различитим законским надлежностима и моделима. Ови принципи можда се неће примјењивати једнако на све ВРИ, али им је циљ да ВРИ усмјере ка заједничком циљу транспарентности и одговорности.
Концепти одговорности и транспарентности
Владавина закона и демократија су кључне основе за независну и одговорну ревизију јавног сектора и представљају стубове на којима се заснива Лимска декларација.
Независност, одговорност и транспарентност ВРИ су кључни предуслови у демократији која се заснива на владавини закона и која омогућава ВРИ да буде примјером за остале и унаприједи свој кредибилитет.
Одговорност и транспарентност није могуће лако одвојити: обје обухватају велики број истих мјера, на примјер, јавно извјештавање.
Концепт одговорности односи се на правни оквир и оквир извјештавања, организациону структуру, стратегију, процедуре и мјере којима се осигурава да:
ВРИ испуњава своје законске обавезе у погледу свог ревизионог мандата и захтијеваним извјештавањем у оквиру свог буџета.
ВРИ процјењује и накнадно прати учинак свог рада, као и утицај ревизије које проводи.
ВРИ извјештава о правилности пословања и ефикасности кориштења јавних средстава, укључујући и властите мјере и активности, и употребу ресурса ВРИ.
Руководилац ВРИ, чланови (колегијалних институција) и запослени у ВРИ могу бити одговорни за своје активности.
Појам транспарентности подразумијева благовремено, поуздано, јасно и релевантно јавно извјештавање ВРИ о свом статусу, мандату, стратегији, активностима, финансијском управљању, пословима и учинку рада. Поред тога, то укључује обавезу јавног извјештавања о ревизионим налазима и закључцима, као и увид јавности у информације о ВРИ.
Принципи
Принцип 1:
ВРИ врши своје дужности у складу са законским оквиром који осигурава одговорност и транспарентност.
ВРИ треба да има законе и прописе који пружају смјернице на основу којих се од ВРИ може захтијевати одговорност.
Такви закони и прописи генерално обухватају (1) ревизионе овласти, надлежности и одговорности, (2) условеза именовање и разрјешење руководиоца ВРИ и чланова колегијалних институција, (3) захтјеве ВРИ у погледу пословног и финансијског управљања, (4) благовремено објављивање извјештаја о ревизији, (5) надзор над пословима које врши ВРИ и (6) баланс између јавног приступа информацијама и повјерљивости ревизионих доказа и других информација које посједује ВРИ.
Принцип 2:
Мандат, одговорности, мисија и стратегија ВРИ доступни су јавности.
ВРИ ставља на увид јавности свој мандат, мисију, организацију, стратегију и односе са различитим учесницима, укључујући законодавна тијела и извршну власт.
Услови именовања, поновног именовања, пензионисања и разрјешења руководиоца ВРИ и чланова колегијалних институција су јавни.
ВРИ се подстиче да ставља на увид основне информације о свом мандату, одговорностима, мисији, стратегији и активностима на једном од званичних језика INTOSAI-ја, поред званичног језика своје земље.
Принцип 3:
ВРИ усваја ревизионе стандарде, процесе и методе који су објективни и транспарентни.
ВРИ усваја стандарде и методологије које су у складу са основним принципима ревизије INTOSAI-ја, датим у оквиру Међународних стандарда врховних ревизионих институција.
ВРИ комуницира о којим се стандардима и методологији ради и на који начин се она истих придржава.
ВРИ комуницира обим ревизионих активности које предузима у складу са својим мандатом и на основу процјене ризика и процеса планирања.
ВРИ комуницира субјекту ревизије критерије на основу којих ће формирати своја мишљења.
ВРИ информише субјект ревизије о својим ревизионим циљевима, методологијом и налазима.
Субјекту ревизије треба омогућити достављање коментара на ревизионе налазе, као и расправљање и достављање одговора на препоруке ревизије.
ВРИ имају ефективне механизме за накнадно праћење (follow-up) и извјештавање о реализацији препорука, како би се осигурало да субјекти ревизије на одговарајући начин реализују запажања и препоруке ВРИ, као и она која даје законодавна власт (ISSAI 10 о независности, принцип 7).
Процедуре за накнадно праћење реализације препорука омогућава субјекту ревизије да достави информације о предузетим корективним мјерама или зашто корективне мјере нису предузете.
ВРИ би требало да имплементира одговарајући систем за осигурање квалитета својих ревизионих активности и извјештавања, као и да тај систем подвргне периодичној независној процјени.
Принцип 4:
ВРИ примјењује високе стандарде интегритета и етике за запослене на свим нивоима.
ВРИ има етичка правила или кодексе, политике и праксе које су усклађене са ISSAI 30, Етички кодекс, датим у оквиру Међународних стандарда врховних ревизионих институција.
ВРИ спрјечава интерне сукобе интереса и корупцију и осигурава транспарентност и законитост својих послова.
ВРИ активно промовише етичко понашање у читавој организацији.
Етички захтјеви и обавезе ревизора, судија (у судском моделу), државних службеника и других лица доступни су јавности.
Принцип 5:
ВРИ осигурава да уговори за ангажовање екстерних страна не угрожавају наведене принципе одговорности и транспарентности.
Ангажовање екстерних страна, било да се ради о приватним или јавним субјектима, за обављање стручних услуга и ревизионих активности спада у одговорност ВРИ и на њих се примјењују етички принципи (посебно сукоб интереса) и политике за осигуравање интегритета и независности.
Принцип 6:
ВРИ примјењује добре праксе управљања, укључујући одговарајуће интерне контроле над својим финансијским управљањем и пословима.То може укључивати интерну ревизију и друге мјере прописане INTOSAI GOV 9100.
Финансијски извјештаји ВРИ доступни су јавности и подлијежу независној спољној ревизији или парламентарном прегледу.
ВРИ процјењује и извјештава о својим пословима и учинку рада у свим областима, као што је финансијска ревизија, ревизија усклађености, судски послови (ВРИ основане као судови), ревизија учинка, оцјена програма и закључци у вези са пословима јавне управе.
ВРИ одржава и развија вјештине и стручности потребне за вршење послова у циљу испуњења своје мисије и одговорности.
ВРИ упознаје јавност о свом укупном буџету и извјештава о поријеклу својих финансијских средстава (парламентарна апропријација, општи буџет, министарство финансија, агенције, накнаде) и како се та средства користе.
ВРИ процјењује и извјештава о ефикасности и ефективности кориштења својих средстава.
ВРИ може да користи и ревизионе одборе које чине већина независних чланова, за преглед и достављање информација за њихове процесе финансијског управљања и извјештавања.
ВРИ могу да користе показатеље учинка за процјену вриједности ревизионог рада за парламент, грађане и друге учеснике.
ВРИ врше праћење своје видљивости у јавности, резултата и утицаја кроз екстерно достављање повратних информација.
Принцип 7:
ВРИ ставља на увид јавности своје закључке и препоруке које су резултат ревизија, осим уколико се сматрају повјерљивим у складу посебним законима и прописима.
ВРИ извјештава о мјерама предузетим у погледу реализације њених препорука.
ВРИ које дјелују као судови извјештавају о санкцијама и казнама које се изричу рачуноводственим службеницима или руководиоцима.
ВРИ такође јавно извјештава о укупним ревизионим резултатима, нпр. о извршењу укупног државног буџета, финансијском стању и пословима и укупним напретком у области финансијског управљања и, уколико је то дио њиховог мандата, о професионалном капацитету.
ВРИ одржава добре односе са релевантним парламентарним комисијама како би унаприједили разумијевање извјештаја о ревизији и закључака, и предузимање одговарајућих мјера.
Принцип 8:
ВРИ отворено комуницира са медијима или другим заинтересованим странама о својим пословима и ревизионим резултатима, и видљива је јавности.
ВРИ подстиче интересовање јавности и академске заједнице за своје најважније закључке.
Кратак преглед извјештаја о ревизији и одлука суда доступне су на једном од званичних језика INTOSAI-ја, поред званичног језика земље.
ВРИ покреће и проводи ревизије и благовремено објављује релевантне извјештаје. Транспарентност и одговорност је већа уколико ревизиони посао и достављене повезане информације нису застарјеле.
Извјештаји ВРИ су доступни и разумљиви широј јавности на различите начине (нпр. кратки сажетци, графикони, видео презентације, саопштења за медије).
Принцип 9:
ВРИ користи спољне и независне савјете у циљу унапређења квалитета и кредибилитета свог рада.
ВРИ поштује Међународне стандарде врховних ревизионих институција и тежи континуираном учењу кроз кориштење смјерница или стручности екстерних страна.
ВРИ може захтијевати екстерну независну процјену свог пословања и имплементације стандарда.У ову сврху могу се користити колегијални прегледи (peer reviews).
ВРИ може користити спољне стручњаке за давање независних, стручних савјета, укључујући техничка питања која се односе на ревизије.
ВРИ јавно извјештава о резултатима колегијалног прегледа и независне спољне процјене.
ВРИ може имати користи од заједничких или паралелних ревизија.
Унапређењем квалитета свог рада, ВРИ може допринијети унапређењу професионалног капацитета у финансијском управљању.