BOSNA I HERCEGOVINA
BIH
ISSAI 20-Načela transparentnosti i odgovornosti
Uvod
Svrha ovog dokumenta je unaprjeđenje načela transparentnosti i odgovornosti za VRI, kako bi se omogućilo VRI da svojim primjerom pokaže dobro upravljanje i dobre prakse. VRI čine dio sveukupnog pravnog i ustavnog sustava u svojim državama, i odgovaraju određenim stranama, uključujući zakonodavna tijela i javnost. VRI je također odgovorna za planiranje i sprovođenje poslova iz svoje nadležnosti, kao i za korišćenje odgovarajućih metodologija i standarda u cilju promoviranja odgovornosti i transparentnosti nad provođenjem javnih aktivnosti, ispunjavanja njezinih zakonskih obveza i odgovornosti na potpun i objektivan način.
Veliki izazov sa kojim se suočavaju sve VRI jeste promoviranje boljeg razumijevanja njihovih različitih uloga i zadaća u društvu kod javnosti i administracije. Sukladno svojim zakonskim nadležnostima i primjenljivim zakonskim okvirom, informacije o VRI bi, stoga, trebale biti uvijek dostupne i relevantne. Njihovi radni procesi, aktivnosti i proizvodi trebaju biti transparentni. Oni bi, također, trebali otvoreno komunicirati sa medijima i drugim zainteresiranim stranama i biti vidljivi u javnosti.
Ovaj dokument je sastavni dio ostalih Međunarodnih standarda vrhovnih revizijskih institucija (ISSAI), a cilj je da se ova načela koriste zajedno sa tim standardima.
VRI funkcioniraju sukladno različitim zakonskim nadležnostima i modelima. Ova načela možda se neće primjenjivati jednako na sve VRI, ali im je cilj da VRI usmjere ka zajedničkom cilju transparentnosti i odgovornosti.
Koncepti odgovornosti i transparentnosti
Vladavina zakona i demokratija su ključni temelji za neovisnu i odgovornu reviziju javnog sektora i predstavljaju stupove na kojima se temelji Limska deklaracija.
Neovisnost, odgovornost i transparentnost VRI su ključni preduvjeti u demokratiji koja se temelji na vladavini zakona i koja omogućava VRI da bude primjerom za ostale i unaprijedi svoj kredibilitet.
Odgovornost i transparentnost nije moguće lako odvojiti: obje obuhvaćaju veliki broj istih mjera, na primjer, javno izvješćivanje.
Koncept odgovornosti odnosi se na pravni okvir i okvir izvješćivanja, organizacijsku strukturu, strategiju, procedure i mjere kojima se osigurava da:
VRI ispunjava svoje zakonske obveze u pogledu svog revizijskog mandata i zahtijevanim izvješćivanjem u okviru svog proračuna.
VRI procjenjuje i naknadno prati učinak svog rada, kao i utjecaj revizije koje provodi.
VRI izvješćuje o pravilnosti poslovanja i efikasnosti korišćenja javnih sredstava, uključujući i vlastite mjere i aktivnosti, i upotrebu resursa VRI.
Rukovoditelj VRI, članovi (kolegijalnih institucija) i uposleni u VRI mogu biti odgovorni za svoje aktivnosti.
Pojam transparentnosti podrazumijeva blagovremeno, pouzdano, jasno i relevantno javno izvješćivanje VRI o svom statusu, mandatu, strategiji, aktivnostima, financijskom upravljanju, poslovima i učinku rada. Pored toga, to uključuje obvezu javnog izvješćivanja o revizijskim nalazima i zaključcima, kao i uvid javnosti u informacije o VRI.
Načela
Načelo 1:
VRI vrši svoje dužnosti sukladno zakonskom okviru koji osigurava odgovornost i transparentnost.
VRI treba imati zakone i propise koji pružaju smjernice na temelju kojih se od VRI može zahtijevati odgovornost.
Takvi zakoni i propisi generalno obuhvaćaju (1) revizijske ovlasti, nadležnosti i odgovornosti, (2) uvjeteza imenovanje i razrješenje rukovoditelja VRI i članova kolegijalnih institucija, (3) zahtjeve VRI u pogledu poslovnog i financijskog upravljanja, (4) blagovremeno objavljivanje izvješća o reviziji, (5) nadzor nad poslovima koje vrši VRI i (6) balans između javnog pristupa informacijama i povjerljivosti revizijskih dokaza i drugih informacija koje posjeduje VRI.
Načelo 2:
Mandat, odgovornosti, misija i strategija VRI dostupni su javnosti.
VRI stavlja na uvid javnosti svoj mandat, misiju, organizaciju, strategiju i odnose sa različitim sudionicima, uključujući zakonodavna tijela i izvršnu vlast.
Uvjeti imenovanja, ponovnog imenovanja, umirovljenja i razrješenja rukovoditelja VRI i članova kolegijalnih institucija su javni.
VRI se podstiče stavljati na uvid temeljne informacije o svom mandatu, odgovornostima, misiji, strategiji i aktivnostima na jednom od zvaničnih jezika INTOSAI-ja, pored zvaničnog jezika svoje zemlje.
Načelo 3:
VRI usvaja revizijske standarde, procese i metode koji su objektivni i transparentni.
VRI usvaja standarde i metodologije koje su sukladne temeljnim načelima revizije INTOSAI-ja, danim u okviru Međunarodnih standarda vrhovnih revizijskih institucija.
VRI komunicira o kojim se standardima i metodologiji radi i na koji način se ona istih pridržava.
VRI komunicira obim revizijskih aktivnosti koje poduzima sukladno svom mandatu i na temelju procjene rizika i procesa planiranja.
VRI komunicira subjektu revizije kriterije na temelju kojih će formirati svoja mišljenja.
VRI informira subjekt revizije o svojim revizijskim ciljevima, metodologijom i nalazima.
Subjektu revizije treba omogućiti dostavljanje komentara na revizijske nalaze, kao i raspravljanje i dostavljanje odgovora na preporuke revizije.
VRI imaju efektivne mehanizme za naknadno praćenje (follow-up) i izvješćivanje o realizaciji preporuka, kako bi se osiguralo da subjekti revizije na odgovarajući način realizirau zapažanja i preporuke VRI, kao i ona koja daje zakonodavna vlast (ISSAI 10 o neovisnosti, načelo 7).
Procedure za naknadno praćenje realizacije preporuka omogućava subjektu revizije da dostavi informacije o poduzetim korektivnim mjerama ili zašto korektivne mjere nisu poduzete.
VRI bi trebala implementirati odgovarajući sustav za osiguranje kvalitete svojih revizijskih aktivnosti i izvješćivanja, kao i da taj sustav podvrgne periodičnoj neovisnoj procjeni.
Načelo 4:
VRI primjenjuje visoke standarde integriteta i etike za uposlene na svim razinama.
VRI ima etička pravila ili kodekse, politike i prakse koje su usklađene sa ISSAI 30, Etički kodeks, danim u okviru Međunarodnih standarda vrhovnih revizijskih institucija.
VRI sprječava interne sukobe interesa i korupciju i osigurava transparentnost i zakonitost svojih poslova.
VRI aktivno promovira etičko ponašanje u čitavoj organizaciji.
Etički zahtjevi i obveze revizora, sudija (u sudbenom modelu), državnih djelatnika i drugih lica dostupni su javnosti.
Načelo 5:
VRI osigurava da ugovori za angažiranje eksternih strana ne ugrožavaju navedena načela odgovornosti i transparentnosti.
Angažiranje eksternih strana, bilo da se radi o privatnim ili javnim subjektima, za vršenje stručnih usluga i revizijskih aktivnosti spada u odgovornost VRI i na njih se primjenjuju etička načela (posebno sukob interesa) i politike za osiguravanje integriteta i neovisnosti.
VRI primjenjuje dobre prakse upravljanja, uključujući odgovarajuće interne kontrole nad svojim financijskim upravljanjem i poslovima.To može uključivati internu reviziju i druge mjere propisane INTOSAI GOV 9100.
Financijska izvješća VRI dostupna su javnosti i podliježu neovisnoj vanjskoj reviziji ili parlamentarnom pregledu.
VRI procjenjuje i izvješćuje o svojim poslovima i učinku rada u svim oblastima, kao što je financijska revizija, revizija usklađenosti, sudbeni poslovi (VRI osnovane kao sudovi), revizija učinka, ocjena programa i zaključci u svezi sa poslovima javne uprave.
VRI održava i razvija vještine i stručnosti potrebne za vršenje poslova u cilju ispunjenja svoje misije i odgovornosti.
VRI upoznaje javnost o svom ukupnom proračunu i izvješćuje o porijeklu svojih financijskih sredstava (parlamentarna aproprijacija, opći proračun, ministarstvo financija, agencije, naknade) i kako se ta sredstva koriste.
VRI procjenjuje i izvješćuje o efikasnosti i efektivnosti korišćenja svojih sredstava.
VRI može koristiti i revizijske odbore koje čine većina neovisnih članova, za pregled i dostavljanje informacija za njihove procese financijskog upravljanja i izvješćivanja.
VRI mogu koristiti pokazatelje učinka za procjenu vrijednosti revizijskog rada za parlament, građane i druge sudionike.
VRI vrše praćenje svoje vidljivosti u javnosti, rezultata i utjecaja kroz eksterno dostavljanje povratnih informacija.
Načelo 7:
VRI stavlja na uvid javnosti svoje zaključke i preporuke koje su rezultat revizija, osim ukoliko se smatraju povjerljivim sukladno posebnim zakonima i propisima.
VRI izvješćuje o mjerama poduzetim u pogledu realizacije njezinih preporuka.
VRI koje djeluju kao sudovi izvješćuju o sankcijama i kaznama koje se izriču računovodstvenim djelatnicima ili rukovoditeljima.
VRI također javno izvješćuje o ukupnim revizijskim rezultatima, npr. o izvršenju ukupnog državnog proračuna, financijskom stanju i poslovima i ukupnim napretkom u oblasti financijskog upravljanja i, ukoliko je to dio njihovog mandata, o profesionalnom kapacitetu.
VRI održava dobre odnose sa relevantnim parlamentarnim povjerenstvima kako bi promaknuli razumijevanje izvješća o reviziji i zaključaka, i poduzimanje odgovarajućih mjera.
Načelo 8:
VRI otvoreno komunicira sa medijima ili drugim zainteresiranim stranama o svojim poslovima i revizijskim rezultatima, i vidljiva je javnosti.
VRI podstiče interesiranje javnosti i akademske zajednice za svoje najvažnije zaključke.
Kratak pregled izvješća o reviziji i odluka suda dostupne su na jednom od zvaničnih jezika INTOSAI-ja, pored zvaničnog jezika zemlje.
VRI pokreće i provodi revizije i blagovremeno objavljuje relevantna izvješća. Transparentnost i odgovornost je veća ukoliko revizijski posao i dostavljene povezane informacije nisu zastarjele.
Izvješća VRI su dostupna i razumljiva široj javnosti na različite načine (npr. kratki sažetci, grafikoni, video prezentacije, priopćenja za medije).
Načelo 9:
VRI koristi vanjske i neovisne savjete u cilju unaprjeđenja kvalitete i kredibiliteta svog rada.
VRI poštiva Međunarodne standarde vrhovnih revizijskih institucija i teži kontinuiranom učenju kroz korišćenje smjernica ili stručnosti eksternih strana.
VRI može zahtijevati eksternu neovisnu procjenu svog poslovanja i implementacije standarda.U ovu svrhu mogu se koristiti kolegijalni pregledi (peer reviews).
VRI može koristiti vanjske stručnjake za davanje neovisnih, stručnih savjeta, uključujući tehnička pitanja koja se odnose na revizije.
VRI javno izvješćuje o rezultatima kolegijalnog pregleda i neovisne vanjske procjene.
VRI može imati koristi od zajedničkih ili paralelnih revizija.
Unaprjeđenjem kvalitete svog rada, VRI može doprinijeti unaprjeđenju profesionalnog kapaciteta u financijskom upravljanju.